Verkiezingsprogramma D66 Dalfsen

Alexander Pechtold

Verkiezingsprogramma D66 Dalfsen

Voorwoord verkiezingsprogramma D66 Dalfsen

Een ijzeren wet in de politiek is: alle politiek is lokaal. In Nederland ligt het hart van de politiek steeds nadrukkelijker buiten de muren van het Binnenhof en steeds meer binnen de grenzen van de gemeente. Als raadslid en wethouder in Leiden en burgemeester in Wageningen heb ik gezien hoe dat werkt. De belangrijkste vraag moet steeds zijn: ‘Wat betekent dit voorstel voor mensen in hun dagelijkse leven, in hun directe omgeving?’ Het is van groot belang dat mensen kunnen meebeslissen over de indringende keuzes waar gemeenten voor staan. Worden de klassen van kinderen straks echt kleiner? Geven we voldoende ruimte aan duurzame initiatieven? Kan iedereen werk vinden dat bij zijn of haar talenten past? Worden zorg en ondersteuning van ouderen, kwetsbaren en gehandicapten op maat geleverd? Krijgt de gemeente het voor elkaar genoeg woningen te bouwen voor iedereen? Houdt de gemeente financieel het hoofd boven water? Kunnen inwoners in de toekomst nog meebeslissen over hoe hun dorp of stad eruitziet? Wij geloven dat het kan.

Op nationaal en lokaal niveau heeft D66 laten zien problemen op te lossen. D66 is de partij van levende idealen, niet van vastgeroeste ideologie. Wij zijn doeners zonder dogma’s. D66 geeft antwoord op de vragen van nu, met de inzichten van nu en het oog op de toekomst.

De aanstaande gemeenteraadsverkiezingen zijn voor D66 een unieke kans op het lokale beleid een stempel te drukken, net zoals we dat landelijk doen. Kort nadat we de grootste progressieve partij zijn geworden bij de nationale verkiezingen, is het nú zaak om door te pakken. In dit verkiezingsprogramma staan plannen en ideeën voor de komende vier jaar.

Geen valse beloftes, maar geloofwaardige politiek. De politiek van vernieuwing, verandering en verbinding. De politiek van hoop en van een uitgestoken hand.

D66 wil en kan het verschil maken. Wij willen en kunnen onze idealen verwezenlijken en een optimistisch geluid laten klinken. Ook daarvoor is elke stem nodig. D66 wil concrete resultaten boeken en iedere gemeente een plezieriger plek maken om te wonen. Daarom vraag ik iedereen naar de stembus te gaan.

Uw gemeente kan op 21 maart 2018 voortrekker worden van het nieuwe Nederlandse optimisme. Het toonbeeld van een plek waar mensen er zijn voor elkaar,

voor de buurt en voor de gemeente waarin we samen leven.

Op het spel staat de toekomst van uw omgeving en,

wie weet, een historische overwinning voor D66.

Samen staan we sterker. Samen krijgen we het voor elkaar.

Elke stem telt.

Alexander Pechtold

Partijleider D66

Download hier het volledig programma D66 Dalfsen (4mb)