vrijdag 10 februari 2017

Bezorgde inwoners verenigd in actiecomité.

DALFSEN – Ruim twintig inwoners van Dalfsen, Hoonhorst, Lemelerveld en Hessum, Rechteren, Vennenberg hebben zich verenigd in een actiecomité dat en vuist wil maken tegen het aanwijzen van een aanvliegroute voor Lelystad Airport boven hun woonomgeving. Donderdagavond belegden ze in het Anjerpunt in Hoonhorst een eerste bijeenkomst voor gelijkgestemden.

Deze bijeenkomst is met steun van de vier Plaatselijk Belang verenigingen uit de dorpen en buurtschappen, formeel opgericht. De bewoners maken zich zorgen over de kans dat de plannen voor uitbreiding van het vliegveld in Lelystad grote gevolgen heeft voor hun woonomgeving. Ze vrezen voor geluidsoverlast, milieuvervuiling en mede daardoor een teruglopende (economische) aantrekkelijkheid van hun regio.

Dat de uitbreiding van Lelystad Airport doorgaat is reeds besloten. Daartegen richt het actiecomité zich dan ook niet. Het actiecomité wil wel voorkomen dat de vlieghoogte boven het Vechtdal daalt tot ongeveer een kilometer, zoals nu het voornemen is.

In de huidige plannen is ook voorzien dat een zogeheten wachtruimte – de plekken waar vliegtuigen wat langer in de lucht mogen blijven hangen voordat er ruimte is om te landen in Lelystad – geprojecteerd is boven Hellendoorn, Nijverdal en de Lemelerberg. Van daaruit zouden de vliegtuigen op een hoogte van één tot twee kilometer over het Vechtdal koers zetten richting Lelystad.

In tegenstelling tot het besluit tot uitbreiding, is over de exacte aanvliegroutes, waaronder de hoogtes, nog geen besluit genomen. En juist voor deze punten wil het actiecomité zich sterk maken.

Tijd voor actie
Een van de initiatieven die door het actiecomité zijn besproken is een petitie, die dan op zijn minst vergezeld moet gaan van enkele tienduizenden handtekeningen. Andere opties die tijdens de brainstormsessie werden genoemd: demonstraties in Den Haag, actie via Facebook en filmpjes op YouTube die de verwachte schade voor inwoners en ondernemers in beeld brengen. Er komt in elk geval een stuurgroep met vertegenwoordigers van de Plaatselijke Belangen, een groep voor de belangen van ondernemers in het gebied en een logo waarmee alle acties herkenbaar zullen zijn. Daarnaast wordt nagedacht over de mogelijkheden voor een website.

De problemen over de vliegroutes is door de raadsfractie van D66 in Dalfsen in de gemeenteraad aan de orde gesteld. Inmiddels heeft de hele gemeenteraad zich achter het initiatief gesteld. Ook omliggende gemeentes zoals Hellendoorn, maar ook Zwolle maken zich ernstig zorgen en voegen zich bij het verzet. “We zien steeds meer organisaties aanhaken bij het Dalfsen verzet”, aldus Ben Schrijver, initiatiefnemer van het actiecomité.